Ανεξάρτητα από τη μαζικότητα, την τακτικότητα και την ισχύ των προωθητικών μας δράσεων, δεν θα καταφέρουμε ποτέ να κερδίσουμε πραγματικά μία προνομιακή και μόνιμη θέση στο μυαλό του καταναλωτή, αν προηγουμένως δεν βρούμε τον τρόπο να χτίσουμε την εταιρική μας ταυτότητα επάνω στα στοιχεία που μας κάνουν διαφορετικούς.
Μοιάζει πραγματικά παράξενο, αλλά η ερώτηση που φέρνει πιο συχνά σε αμηχανία τα διοικητικά στελέχη και τους επιχειρηματίες, δεν είναι άλλη από την “ποιος είναι ο λόγος να επιλέξουν οι καταναλωτές την επιχείρησή σου;”. Οι περισσότεροι απαντούν με γενικότητες που αφορούν σε θέματα ποιότητας, ποικιλίας, εξυπηρέτησης, ή τιμής, χωρίς όμως να συνειδητοποιούν ότι αυτά τα γενικά χαρακτηριστικά μπορούν να τα επικαλεστούν οι πιο πολλοί από τους ανταγωνιστές τους. Και πάντως, απέχουν πολύ από το να συναρπάσουν το καταναλωτικό κοινό.
Αν το ζητούμενο λοιπόν είναι η διαμόρφωση ενός ιδιαίτερου αφηγήματος που θα μας διαφοροποιήσει από τον ανταγωνισμό, τότε η έμπνευσή μας δεν μπορεί να είναι άλλη από την πραγματική αξία που βάζουμε καθημερινά στη δουλειά μας. Κι’ αυτό γιατί πίσω και πέρα από τα προϊόντα, υπάρχει πάντα κάτι διαφορετικό και αναντικατάστατο. Ο τρόπος που κάνουμε τις επιλογές μας, η έφεση σε ορισμένες πτυχές του αντικειμένου μας, οι αρχές και τα βιώματά μας, οι πεποιθήσεις και αποφασιστικότητά μας. Τα ναι και τα όχι μας. Αυτά που είμαστε έτοιμοι να αποδεχθούμε ευχαρίστως και εκείνα που απορρίπτουμε χωρίς δεύτερη κουβέντα, ανεξάρτητα από το κόστος.
Έτσι κι αλλιώς, τα τεχνικά χαρακτηριστικά απαντούν μόνο στο «τι» πρόκειται το κοινό να αγοράσει. Αφήνουν ωστόσο ακάλυπτο ένα άλλο πολύ σημαντικότερο ζήτημα: «γιατί» να το αγοράσει. Σε αυτό απαντάει η δύναμη της ιδεολογίας. Η αίσθηση ότι είμαστε οι φορείς υλοποίησης ενός σημαντικού σκοπού στον κλάδο μας.
Δεν παράγουμε καλλυντικά, ομορφαίνουμε τους ανθρώπους γύρω μας.
Δεν χτίζουμε κτήρια, φτιάχνουμε το περιβάλλον για τη δημιουργία νέων οικογενειών.
Δεν πουλάμε κινητά τηλέφωνα, προωθούμε την επικοινωνία μεταξύ αγαπημένων ανθρώπων.
Δεν κατασκευάζουμε αυτοκίνητα, παρέχουμε την ελευθερία της κίνησης.
Όποιο κι αν είναι το αντικείμενό μας μπορούμε πάντα να το αναγάγουμε σε κάτι σημαντικό για τη ζωή και την ευημερία των πελατών μας, ταυτίζοντάς το με τον συναισθηματικό τους κόσμο.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πάνω από όλα είμαστε άνθρωποι. Πολλές φορές η εμπειρία της αγοράς, είναι σημαντικότερη από την απόκτηση των προϊόντων. Η έρευνα των εναλλακτικών, είναι πιο ενδιαφέρουσα από το αποτέλεσμά της. Η συμμετοχή σε μία ομάδα ανθρώπων, είναι πολυτιμότερη από μία μοναχική συμφέρουσα επιλογή.
Διαβάστε περισσότερα στο Βιβλίο: Η Μάχη για την Ψηφιακή Αγορά (Εκδόσεις Έσοπτρον, 2021)